Podporujeme
přirozenou zvídavost
a tvořivost dětí

VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE HEURÉKY
Děti jsou centrem
svého učení
Aby se mohlo dítě vydat svou cestou, potřebuje se ptát
a mít prostor nalézat odpovědi. Zkoumat, tvořit, bádat.
V harmonickém prostředí objevovat svět a zároveň sebe.
Growth Mindset
Růstové nastavení mysli je koncept myšlení, které přijímá výzvy, nevzdává se, učí se chybami, vděčně přijímá kritiku jako příležitost k učení, inspiruje se úspěchem druhých
a vlastní úsilí vnímá jako cestu
k mistrovství. Staví na tom, že vše je možné změnit.
Podpora růstového nastavení mysli prostupuje napříč Heurékou. Usilujeme o to, aby děti vnímaly učení jako svou cestu, na kterou má smysl se vydat, přináší jim radost a na níž se vzájemně podporujeme. Aktivně pracujeme se sebehodnocením, indiviuálním plánováním učení a mapováním učebního pokroku. Heurécké děti přijímají učení jako důležitou součást života, berou ho za své
a vědí, že ho mohou výrazně ovlivnit.
Future Wise
Future Wise je koncept nového pojetí kurikula organizovaného kolem takzvaných velkých otázek
a velkých porozumění.
Podporuje vnitřní motivaci,
učení v souvislostech, rozvoj kritického myšlení a sociální kompetence.
Koncept Future Wise tvoří základ našeho předmětu velké otázky. Podporuje zkoumání určitého tématu z různých úhlů pohledu
a propojováním různých oborů. Děti získávají hluboký vhled do problematiky, učení je baví
a díky expedicím je propojeno s reálným světem. Jaké velké otázky si například klademe? Proč lidé píší knihy? Co to znamená být dobrým panovníkem? Co ovlivňuje kvalitu
a délku života?
Visible Thinking
Koncept zviditelněného myšlení usiluje
o propojení rozvoje myšlení a učení
v rámci nějaké oblasti. Je postaven na zviditelňování myšlenkových cest, které podněcuje aktivní zpracovávání informací. Vede k hlubšímu prozkoumání tématu, a kromě myšlení pomáhá rozvíjet
i sociální kompetence dětí.
Koncept zviditelného myšlení používáme zejména v rámci velkých otázek. Děti si osvojují myšlenkové cesty, které jsou navrženy tak, aby vedly pod povrch, danou otázku posouvaly vpřed a otevíraly nové možnosti
k bádání a učení. Využití konceptu významně přispívá k rozvoji kritického myšlení, empatie, komunikace a spolupráce. Ve spojení
s konceptem Future Wise vede děti
k hlubšímu poznání a porozumění.
Inquiry-based Learning
Koncept badatelsky orientovaného učení je založený na autentickém zájmu dětí o okolní svět a jeho objevování. Podporuje přirozenou zvídavost, učí klást otázky, formulovat a ověřovat hypotézy, třídit informace, formulovat
a prezentovat vlastní závěry a být aktivními lidmi.
Zejména, ale nejenom ve velkých otázkách používáme tzv. Inquiry Cycle od Kath Murdoch, který děti vede ke sběru dat a zjišťování informací, k jejich ověřování a zpracování, ale hlavně k akci – učíme děti zakládat svá rozhodnutí na ověřených faktech a zároveň být spolutvůrci světa okolo sebe. Děti získávají mnohem hlubší vhled, porozumění a konceptuální, nikoliv jen povrchovou znalost. Současně rozvíjejí užitečné sociální kompetence, učí se být badateli a posilují a rozvíjejí své myšlení.
Brain-compatible Learning
Koncept mozkově kompatibilního učení reflektuje vědecké poznatky o fugování mozku. Příkladem může být strategie Retrieval Practice, která podporuje učení zapojením procesu opětovného vybavování informací. Aktivní zapojení
a vynaložení vlastního úsilí podporuje učení s dlouhodobým efektem.
Paměť je důležitá pro většinu oblastí,
se kterými se děti setkávají. V Heuréce usilujeme o to, aby učení dětí reflektovalo moderní poznatky o fungování mozku. Je užitečné, objeví-li dítě určitou zákonitost samo. Neméně důležitá je však i práce
s procesem zapomínání a opětovného vybavování, při němž díky vynaloženému úsilí dochází k přenosu do dlouhodobé paměti.
Service-based Learning
Koncept učení založeného na službě kombinuje výuku s prožitkem skutečného světa a se službou druhému. Usiluje o to, aby vlastní učení bylo užitečné nejen nám samotným, ale i okolí. Pomáhá rozvíjet etické hodnoty a podporuje smysl v učení.
Pracovat a učit se na projektech, které jsou užitečné nejen pro děti samotné, ale i pro druhé, posiluje vnímání smysluplnosti učení, rozvíjí empatii a přináší radost. Ve velkých otázkách usilujeme o to, aby jejich výstupem byl vždy reálný výstup pro reálné publikum, tedy aby měl svůj smysl a užitek. Publikem mohou být rodiče, mladší spolužáci nebo místní komunita. Některé velké otázky mají silný etický rozměr.
DEN V HEURÉCE
Život dětí
ve škole je opravdový
Den začínáme v komunitním kruhu, učíme se ve výukových
blocích oddělených přestávkou s pobytem na zahradě, společně
si čteme, výuku zakončujeme reflexí opět v kruhu. Odpoledne děti volí mezi volnou hrou na zahradě a zájmovými kluby.

Velké otázky,
integrující blok
V integrujícím předmětu velké otázky děti zkoumají určité téma z různých úhlů pohledu
a propojováním různých oborů. Učí se klást otázky, hledat odpovědi, jít pod povrch věcí, navazovat na myšlenky druhého, organizovat, tvořit a rozvíjejí řadu dalších kompetencí. Zároveň získávají hluboký vhled do daného tématu. Jaké velké otázky si klademe? Proč lidé píší knihy? Proč je důležitá biodiverzita? Co to znamená být dobrým panovníkem? Jak vzniká energie a pohyb? Jak se žije lidem v různých koutech světa? Jak spolu lidé komunikují? Co ovlivňuje kvalitu a délku života? Proč vznikají konflikty a války? Na druhém stupni se střídají velké otázky společenskovědní a přírodovědné.
.jpg)
Konstruktivistická
matematika
V matematice děti objevují zákonitosti, učí
se řešit problémy, komunikovat
a obhajovat své matematické myšlenky. Zároveň se učí i procesní matematice, aby
si zautomatizovaly základní matematické operace. Ve výuce využíváme více metod. Základ tvoří metoda Hejného, která je silná
v oblasti řešení problémů, vedle ní se inspirujeme singapurskou matematikou
a modely pomáhajícími dětem vizualizovat
vlastní myšlení. Používáme různorodé pomůcky pro podporu budování matematických představ.
V rámci individualizace zařazujeme gradované úlohy a pracujeme s věkovou prostupností
s ohledem na sociální rozvoj a rozvrh dítěte.

Český jazyk
a podpora čtenářství
V češtině usilujeme o vyvážený rozvoj v oblasti čtenářství, pisatelství, komunikace a pravopisné správnosti. Důležitá je pro nás láska ke knihám. Pomáháme budovat návyk každodenního
čtení. V rámci diskuzí o příbězích využíváme čtenářskou strategii Notice and Note. Podporujeme lásku k příběhům a k vlastní tvorbě, děti píší příběhy a vydávají knížky. Velkou pozornost věnujeme rozvoji komunikačních dovedností, zejména na kruzích, ale i v dalších předmětech. K výuce čtení používáme metodu Sfumato (Splývavé čtení), která minimalizuje množství čtenářských vad. Se Sfumatem souvisí i výuka vázaného písma. Od třetí třídy však na jeho používání netrváme.

Rozšířená výuka
angličtiny dle úrovní
Výuku angličtiny realizujeme od první třídy dle
úrovní, od začátečníků až po rodilé mluvčí.
U začátečníků a menších dětí klademe maximální důraz na poslech a mluvení, výuku hravou formou a časté střídání aktivit.
U starších a pokročilejších zařazujeme čtení
a psaní, větší celky a projekty. U rodilých mluvčích a velmi pokročilých využíváme čtenářskou strategii Notice and Note
a podporujeme rozvoj kreativního psaní. Usilujeme o to, aby komunikace na hodinách probíhala co nejvíce v angličtině, kterou začleňujeme i v jiných předmětech včetně badatelských expedic. Další cizí jazyk si děti osvojují od sedmé třídy.

Pohyb, hudba
a umění
Vedeme děti k lásce k hudbě, pohybu a umění. Usilujeme o to, aby je učili lidé s vášní pro tyto oblasti. Pohybové schopnosti si děti přirozeně rozvíjejí také na zahradě, kde tráví většinu času o přestávkách a v čase družině. Podporujeme je
v tom, aby rozvíjely svou kreativitu a vědomí sebe sama, a naopak nepodporujeme trávení času na mobilních telefonech.

Badatelské
expedice
Každý druhý týden vyrážíme na badatelské expedice, které jsou nedílnou součástí výuky
v rámci velkých otázek. Navštěvujeme odborníky na aktuálně zkoumanou oblast, muzea, galerie a další místa, která nám poskytnou nové podněty v bádání. Máme-li přírodovědné téma, vyrážíme do přírody zkoumat jevy v přirozeném prostředí.

Komunitní
a reflektivní kruhy
Ranní kruh je společným naladěním na nový den a podporou dobrých vztahů ve třídě. Řešíme události, které přinesl život ve škole, tvoříme dohody a pravidla společného soužití. Záleží nám na tom, aby nám spolu bylo dobře. Děti se na kruhu učí formulovat své myšlenky
a jeden druhému naslouchat. Během odpolední reflexe se děti vyjadřují k průběhu dne či hodiny a také k tomu, co se naučily, jak se jim pracovalo, s jakými pocity odcházejí
a co by jim příště pomohlo.

Družina, kluby
a pobyt na zahradě
Pro školy Heuréka je charakteristická vlastní školní zahrada. Využíváme ji během výuky,
o přestávkách a ve družině. Díky ní mají děti pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu.
Ve družině se mohou zapojit do různých aktivit
a mají i prostor pro volnou hru a vlastní fantazii.
V době odpolední družiny mohou děti využívat nabídku zájmových klubů, do kterých se zapisují. Kterýkoliv z klubů si mohou předem vyzkoušet. Nabídku pravidelně aktualizujeme podle zájmu dětí a dostupnosti lektorů.

Individuální
konzultace
V Heuréce mají děti od první třídy možnost
si zvolit, na čem chtějí pracovat. V průběhu individuálních konzultací jsou jim učitelé plně
k dispozici a poskytují vhodnou podporu. Děti
si mohou volit nové výzvy, nebo si naopak upevňovat či dotahovat věci, ve kterých ještě necítí jistotu. V rámci individuálních konzultací je také prostor pro zpětnou vazbu učitele nad mapami učebního pokroku dítěte.