top of page
Blue fabric background texture_edited.jpg

Heuréka mezi dvěma koly Debatiády




Diskuze, debaty, mluvní cvičení, obhajoba názorů i prezentace před publikem jsou nedílnou součástí výuky v Heuréce. Přesto jsme se o Debatiádě, debatním programu pro školy, dozvěděli více až v letošním školním roce. S nápadem pozvat na II. stupeň debatního lektora a poté uspořádat školní kolo Debatiády přišel náš učitel velkých otázek Petr Čečetka a pro účast získal hned několik zájemců z druhého stupně. 

 

Debata jako skutečný trénink


Naši zapálení debatéři se s chutí pustili do studia pravidel, objevovali nová témata a získávali zkušenosti z prvních tréninkových debat. Ukázalo se, že v opravdové Debatiádě nejde jen o diskuzi v běžném slova smyslu. V soutěži se posuzuje velké množství kritérií týkajících se obsahu, formy a strategie. Hodnotí se například znalost tématu, kvalita argumentů, logická návaznost, jazykový projev nebo vystupování účastníků. Vedení debat a příprava debatérů jsou zase náročnou disciplínou pro dospěláky. Proto se k Petrovi připojila i kolegyně Lucie Fajfrová, která se stala nadšenou podporovatelkou školních týmů.





Prodiskutovat se k vítězství


A jak to nakonec dopadlo? Ze školního kola se do krajského dostaly tři debatní týmy:


  • Dvoreček – Elen Pokorná a Viktorie Kalová v kategorii 6. a 7. třída,

  • Bio – Apolena Schustrová a Zuzana Bendová v kategorii 8. a 9. třída,

  • ADHD – Vít Hanes a Vilém Podešva v kategorii 8. a 9. třída.

Pod vedením Petra absolvovali naši debatéři 11. února náročnou cestu z Úval až na pražský Žižkov (neodradila je ani srážka tramvaje a závěrečný běh na místo konání). Bez zkušeností z předchozích kol se statečně postavili svým soupeřům a ukázalo se, že štěstí přeje připraveným. Týmy Bio a ADHD se v rozhodujícím finále staly navzájem nejnáročnějšími soupeři a postoupily z prvního a druhého místa s výrazným bodovým náskokem do celonárodního finále. Tým Dvoreček získal krásné druhé místo, přestože se jeho členky rozhodly pro účast v krajském kole až na poslední chvíli.



Hodně štěstí nejen ve finále!


Naši úspěšní debatéři se v krajském kole prodebatovali tématy „Přístup k mimoškolním aktivitám by se měl změnit” a „ČR by měla motivovat ženy ke vstupu do politiky”. Jaké společenské problémy budou řešit ve finále se teprve uvidí. Mezitím si ještě tři z nich odskočí k přijímacím zkouškám a 17. května nastoupí k rozhodujícím debatám v celonárodním kole. V obou případech jim budeme držet palce. Ať však poslední klání dopadne jakkoli, už teď mají to nejcennější z Debatiády v kapse: nové znalosti, dovednosti a zkušenosti, pro život velmi užitečné. Zároveň se stali inspirací svým spolužákům, kteří se mohou v příštím školním roce těšit na debatní seminář pod Petrovým vedením.



 

Co je to Debatiáda?


Jedná se o velmi seriózní měření sil v řízené debatě nad předem zadaným tématem. Cílem je odhalit nějaký zásadní společenský problém a pokusit se představit možné řešení. V debatě proti sobě stojí vždy dva dvoučlenné týmy. Ten, kterému se pomocí konstruktivních argumentů podaří lépe obhájit svá tvrzení, v debatě vyhrává.


K čemu je debatní zápolení dobré?

Debatní program aktivně pomáhá rozvíjet dovednosti, schopnosti a znalosti účastníků. Debatéři se učí:


  • Uspořádat si vlastní myšlenky

  • Vyhledávat aktuální informace z důvěryhodných zdrojů

  • Věcně a eticky argumentovat, tvrzení podporovat příklady

  • Mluvit před publikem přirozeně a bez trémy

  • Aktivně naslouchat, pružně a s respektem reagovat na projev druhých

  • Spolupracovat v týmu





bottom of page